Get Adobe Flash player

"Pomyślcie, to nic nie boli."

Listopad 2017
P W Ś C Pt S N
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Dzisiaj 11

Wczoraj 200

Miesiąc 5078

Wszystkie 12540

8 listopada, podobnie jak w zeszłym roku, obchodziliśmy w naszej szkole Dzień Zdrowego Śniadania!

W  tym  dniu w  poszczególnych  klasach I- III wszyscy zdrowo zjadaliśmy wspólnie  ten  właśnie  posiłek. Uczniowie przynieśli  do  szkoły zdrową  żywność, niektórzy  samodzielnie przyrządzali smakowite  kanapki. Były też owoce, warzywa, przetwory mleczne typu jogurt, serek  itp. Świetnie komponowały się z tym posiłkiem otrzymane w tym dniu w ramach akcji ,,Mleko i owoce w szkole, smaczne i zdrowe przysmaki. Dzieci  znały  wartości  odżywcze spożywanych pokarmów, a także ich znaczenie dla  organizmu  w  codziennej  diecie. W niektórych  klasach wyznaczeni  uczniowie recytowali specjalnie przygotowane  na  tę okazję wiersze oraz przygotowali ciekawe zagadki.

Mamy nadzieję, że  dzięki  takim  akcjom jak Dzień Zdrowego Śniadania, dzieci zapamiętają, iż śniadanie to najważniejszy posiłek dnia,dzięki niemu mamy energię do nauki, lepiej koncentrujemy się podczas pracy umysłowej i mamy siłę do zabawy. To najlepszy start w nowy dzień!

Dla  przypomnienia !

8 listopada to Europejski Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania (ang. „European Day of Healthy Food and Cooking”), ustanowiony w 2007 roku przez ówczesnego Komisarza ds. Zdrowia Markosa Kyprianou. Do tej pory dzień ten jest obchodzony w kilku krajach Europy Zachodniej, m.in. w Wielkiej Brytanii. Dlatego  to  właśnie  w  tym  dniu  świętujemy !

Najważniejsze cele programu:

1) Zwiększanie świadomości nt. zdrowego odżywiania i roli śniadania w diecie dziecka

2) Przyczynianie się do obniżania poziomu niedożywienia dzieci w Polsce – poprzez edukację

Dużo mówi się o znaczeniu śniadania w codziennym żywieniu naszych dzieci, a to dlatego, że statystyki wciąż pozostają niezadowalające…

Kilka przykładów:
1.Według badań (wywiady z wychowawcami klas 1-6 szkół podstawowych) przeprowadzonych w kwietniu 2011 r. przez Millward Brown SMG/KRC na zlecenie firmy Danone i Banków Żywności: - w blisko 40% klas 1-6 w polskich szkołach podstawowych są dzieci, które nie jedzą drugiego śniadania, - prawie ćwierć miliona (220 tys.) dzieci szkół podstawowych odżywia się w sposób niewystarczający dla ich prawidłowego rozwoju, np. wychodzą z domu bez śniadania, przychodzą do szkoły bez drugiego śniadania, nie jedzą codziennie obiadu, - ok. 130 tys. uczniów szkół podstawowych w Polsce skarży się z powodu niedożywienia;

2. Według badania „Zachowania i nawyki żywieniowe Polaków” przeprowadzonego w 2010 r. przez Centrum Badań Opinii Społecznej: - co piąty Polak rezygnuje z codziennego jedzenia śniadania, dotyczy to zwłaszcza uczniów i studentów (40%), - aż 20% osób poniżej 24 roku życia rezygnuje ze śniadania kilka razy w tygodniu, - co szósty uczeń czy student je śniadanie tylko sporadycznie lub w ogóle go nie jada.

3. Według badania IQS "Share of Stomach" zrealizowanego w grudniu 2009 roku na zlecenie firmy Danone: - 24% dzieci w wieku 6 – 11 lat w ciągu tygodnia nie je codziennie śniadania - 95% dzieci w wieku 6 – 11 lat w ciągu tygodnia nie je codziennie drugiego śniadania Jak widać, jest jeszcze dużo do zrobienia w zakresie zdrowego żywienia najmłodszych i młodzieży. Wierzymy, że nasz program „Śniadanie daje moc” przyczyni się do zmiany nawyków żywieniowych i większej dbałości o spożywanie śniadania – w domu i szkole. (Źródło  - / materiały organizatora)

 

Bardzo  często  dzieci bagatelizują  rady  dorosłych, zapominając  o  wadze zdrowego  odżywiania  dla  ich  kształtujących  się,  młodych  organizmów.

Warto  tu  przypomnieć:

 

12 zasad zdrowego odżywiania dla uczniów  - według Instytutu Matki i Dziecka

· Do szkoły wychodź po śniadaniu i ze śniadaniem.

· Mleko, jogurty i sery to podpora mocnych kości.

· Zawsze myj ręce przed posiłkiem.

· Pięć posiłków w ciągu dnia jest na piątkę.

· Jedz o stałych porach i nie spiesz się.

· Mięso, jaja czy ryby – możesz wybierać.

· Pamiętaj o kaszach, jedz chleb, nie bułeczki.

· Dzień bez pięciu porcji świeżych warzyw, owoców i soku to dzień stracony.

· Posiłek obiadowy to zapas siły na aktywne popołudnie.

· Kolację zjadaj wieczorem, nie tuż przed snem.

· Dobrą wodą gaś pragnienie.

· Ruch bez ograniczeń, słodycze z umiarem.

POWODZENIA  I  SMACZNEGO   !

Opiekun PCK: Ewa Ucińska