Get Adobe Flash player

"Pomyślcie, to nic nie boli."

Październik 2017
P W Ś C Pt S N
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Dzisiaj 1

Wczoraj 210

Miesiąc 4913

Wszystkie 4913

Odporność dziecka należy wspomagać, najlepiej naturalnymi metodami. Oto kilka wskazówek, jak zahartować malucha.

Dziecko należy hartować przez cały rok. Gwarancją sukcesu jest m.in. stosowanie się do zasady, która brzmi: nie przegrzewaj.

Niemowlę latem należy ubierać nie cieplej niż siebie, a zimą trzeba dbać o to, by miało ciepły kark, jednak nie może mu być za gorąco. Inaczej jest w przypadku dzieci, które już chodzą. Pamiętajmy, że młody człowiek jest dużo aktywniejszy niż dorosły. Rodzice często nie zdają sobie też sprawy, że gdy idą szybkim krokiem z dzieckiem za rękę, maluch musi podbiegać, a więc ubrany tak jak mama czy tata na pewno się spoci. Chodzące dziecko należy ubierać lżej niż siebie, na cebulkę – w czasie wytężonego wysiłku zdejmować warstwę odzieży, a w chwili odpoczynku, nagłej zmiany pogody itp. – dodać warstwę.

Nie rezygnujmy ze spacerów, nawet gdy pogoda jest brzydka. Przeciwwskazaniem do wychodzenia na świeże powietrze nie jest ani mróz, ani deszcz – lekarze zalecają spacery nawet do temp. -10 st. C. Pobyt na dworze powinien trwać minimum godzinę. Chodzi o to, by przyzwyczaić organizm do zmian temperatur. Jeśli latem pozwalaliśmy dziecku się pluskać w wodzie, nawet w niepogodę, to teraz podczas kąpieli stosujmy naprzemiennie ciepły i zimny prysznic, co przyspiesza krążenie i wzmacnia naczynia krwionośne. W pluchę dajmy maluchowi poskakać po kałużach, zimą – ulepić bałwana. Nawet gdy dziecko lekko się wychłodzi, ale po powrocie weźmie ciepłą kąpiel, wypije rozgrzewający sok malinowy albo dostanie ciepłe skarpety i koc, korzyść dla zdrowia będzie większa, niż gdyby spędziło dzień w domu. Warunkiem zdrowia jest też częste wietrzenie pomieszczeń oraz utrzymywanie stosunkowo niskiej temperatury w mieszkaniu, nieprzekraczającej 20 st. C, a w sypialni – 18 st. C. Są to zalecenia laryngologów – w niższych temperaturach nie dochodzi do wysychania śluzówki, nie namnażają się drobnoustroje i łatwiej się oddycha. Nie należy także zapominać o diecie obfitującej przede wszystkim w witaminy C i D oraz kwasy DHA (omega-3). Wtedy niestraszna będzie żadna pogoda.

                                                                          

                                                                             Maria Zielińska

Numer 40/2013 Wprost